21 de juny del 2012

El Departament no li estalvia ni una sola retallada a l'ensenyament públic de Catalunya


EL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT NO LI ESTALVIA NI UNA SOLA RETALLADA A L’ENSENYAMENT PÚBLIC DE CATALUNYA


PDF (+)


La resolució que haurà de regular l’organització i el funcionament dels centres docents el proper curs materialitza les pitjors previsions.


El passat 18 de juny, el sindicats de l‘ensenyament públic vam tornar a ser cridats a la mesa sectorial de “no negociació” del personal docent no universitari per conèixer la proposta. Tal i com estava previst, el document recull, en el seu àmbit d’aplicació, les mesures i retallades que han anat imposant els governs autonòmic i central en l’ensenyament públic, especificant la forma concreta en què afectarà al centre, al professorat i als alumnes.

1. Les substitucions del professorat.

a) Es nomenarà personal substitut quan hagin transcorregut deu dies lectius des de l'inici de la situació que justifica el nomenament. Durant el període anterior al nomenament del substitut els alumnes hauran de ser atesos amb els recursos propis del centre. Això no obstant, quan en un mateix centre hi hagi simultàniament diverses incidències d'una durada prevista superior als deu dies lectius, no cobertes amb substituts, i es prevegi que es mantindrà la simultaneïtat durant un mínim de cinc dies lectius, comptats des del dia en què s'efectuarà el nomenament de la persona substituta, se seguiran els criteris següents:
·         A les escoles de menys de 20 mestres, a les zones escolars rurals i als centres d'educació especial es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de la segona incidència simultània.
·          A les escoles amb plantilla de 20 o més mestres es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de la tercera incidència simultània.
·         Als instituts i seccions de menys de 12 grups, quan es tracti d'incidències del professorat que imparteix ESO, es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de la segona incidència simultània.
·         Als instituts amb 12 o més grups, quan es tracti d'incidències del professorat que imparteix ESO, es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de la tercera incidència simultània.
·         Al batxillerat, la formació professional i els ensenyaments esportius, es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de la tercera incidència simultània.

b) La direcció del centre pot modificar l'assignació de grups i la distribució de les hores lectives d'un professor, per tal que pugui atendre hores de classe que quedin sense impartir per l'absència temporal d'un altre. Aquesta modificació de l'horari pot afectar també la distribució de les hores complementàries d'horari fix.

c) La direcció del centre pot també establir una modificació transitòria de l'horari setmanal assignat a un professor/a o mestre/a, fent servir hores previstes per a l'aplicació de mesures d'atenció a la diversitat als alumnes, o de desdoblaments (a secundària), les quals provisionalment es deixarien d'aplicar per tal de poder cobrir aquelles hores lectives de substitució que es considerin necessàries.

d) Les programacions hauran d'incloure també el material curricular necessari per tal de ser utilitzat en cas de substitució de curta durada del professor. Aquest material s'actualitzarà periòdicament al llarg del curs escolar.

2. L’horari del professorat.
 
PRIMÀRIA
SECUNDÀRIA
La jornada laboral ordinària dels mestres és de 37 hores i 30 minuts setmanals, que es distribuirà de la manera següent:

Docència: 25 hores, que inclouen activitats docents amb grups classe, activitats de suport escolar personalitzat i altres activitats de suport, atenció a la diversitat, activitats de tutoria individual i de grup, substitució d'absències de curta durada i activitats directives i de coordinació amb les dedicacions previstes per a l'exercici d'aquestes funcions.

Activitats d'horari fix: 5 hores d'activitats complementàries al centre, dintre de les quals s'inclouen, entre altres, hores de coordinació, reunions, activitats relacionades amb la tutoria, atenció als pares o tutors dels alumnes, activitats de col·laboració amb altres professionals i treball en equip. En aquestes activitats, quan les circumstàncies del centre així ho demanin i prioritzant les necessitats d'atenció de l'alumne, s'inclourà la custòdia d'alumnes en les substitucions de curta durada.

Altres activitats relacionades amb la docència: 7 hores i 30 minuts per a preparació de classes, correccions, formació permanent, reunions pedagògiques, preparació de programacions, etc., que no s'han de fer necessàriament al centre.

Dintre de l'esmentat horari total la direcció podrà encarregar a un mestre activitats fora del seu horari personal de compliment al centre. En el cas que se superi el total de la jornada laboral setmanal, l'escreix de dedicació horària es podrà compensar, a criteri de la direcció del centre, amb hores no lectives d'activitats complementàries al centre.

Dins de les hores lectives dels mestres, la direcció del centre ha de tenir en compte l'aprofitament eficaç de les hores setmanals durant les quals una bona part dels mestres no té l'encàrrec explícit de vigilància de pati i per tant pot establir les mesures necessàries per tal rendibilitzar-les en tasques concretes d'atenció als alumnes.
La jornada laboral ordinària dels professors és de 37 hores i 30 minuts setmanals, que es distribuirà de la manera següent:

20 hores lectives, distribuïdes en cinc dies, que es destinen a la docència directa a l'alumne (docència a grups classe, atenció a la diversitat, tutoria individual i en grup) i a activitats directives i de coordinació amb les dedicacions previstes per a l'exercici d'aquestes funcions. Aquestes 20 hores es podran prendre com a mitjana quan el centre no faci una distribució horària uniforme al llarg del curs escolar a causa de variacions trimestrals.

8 hores d'activitats complementàries d'horari fix: guàrdies i altres vigilàncies, reunions setmanals de departament o seminari, comissió d'atenció a la diversitat, coordinacions de nivell i amb especialistes per a l'atenció a la diversitat, entrevistes amb pares o tutors legals, manteniment del laboratori i aules específiques, organització i execució de les accions que ofereix el centre en el marc de determinats programes.

2 hores d'activitats complementàries de presència al centre educatiu no sotmeses a horari fix (reunions d'avaluació, de claustre i de consell escolar, reunions amb pares o tutors legals, reunions de coordinació amb altres centres, reunions amb professionals i entitats externes, activitats de reforç i de tutoria, coordinació o tutoria de les pràctiques de la formació inicial del professorat, tutoria de professorat novell i altres encàrrecs que, en el marc de les seves funcions, li faci el director del centre).

7 hores i 30 minuts de preparació de classes, correcció d'activitats, assistència a cursos i activitats de formació, etc., que no s'han de fer necessàriament al centre.



3. Altres novetats importants

·         Es fa efectiva la col·laboració voluntària i sense compensació econòmica dels docents jubilats. L’acció del voluntari pot ser de suport als alumnes i dins de l’horari lectiu, amb el docent responsable.
·         A les reduccions de jornada desapareixen efectivament les reduccions per malaltia i rehabilitació i les reduccions per tenir més de 60 anys.
·         A partir del proper curs, a l'alumne que no obtingui el títol de graduat/graduada en educació secundària obligatòria se li ha d'expedir el Certificat oficial d'estudis obligatoris per als alumnes que no han completat l'ESO.
·         L’alumne que hagi obtingut un títol de Tècnic de formació professional (GM), podrà obtenir el títol de Batxillerat si supera les matèries comunes.
·         S’atribueix l’especialitat docent a la nova assignatura optativa d’empreneduria de 3r de l’ESO al professorat que pugui impartir ciències socials, geografia i història o economia. 


CCOO s’oposa categòricament i frontal a l’aplicació d’aquestes mesures:
  • Afecten greument a la qualitat de l’atenció educativa de tots els alumnes.
  • Discriminen als alumnes que requereixen mesures d’atenció a la diversitat, doncs l’administració autoritza expressament a deixar de donar aquesta atenció per atendre substitucions.
  • Generen un greu conflicte de gestió per a les direccions dels centres doncs en la majoria de supòsits no són practicables efectivament.
  • Empitjoren les condicions de treball del professorat interí i substitut perquè disminueixen les seves possibilitats d’ocupació precaritzant encara més el col·lectiu. Trigaran més dies en contractar-los, i quan els contractin, en pitjors condicions. La diferència entre posar substituts com fins ara i fer-ho des de l’onzè dia lectiu s’estima en 1.500 llocs de treball menys.
  • Dificulta i empitjora la tasca docent i les condicions de treball de tot el professorat, ja que es podrà modificar l'assignació de grups, la distribució de les hores lectives i fins i tot les complementàries, per tal que pugui atendre hores de classe que quedin sense impartir per l'absència temporal d'un altre.

PDF (+)


Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada