10 de novembre del 2012

Plantilles 2012: els números del desastre



 COMUNICAT EN FORMAT PDF (+)



Des de la conselleria s’ha intentat convèncer la ciutadania que aquesta destralada no afectarà a la qualitat de l’ensenyament públic. Des de  l’inici de curs la Consellera Rigau ha intentat justificar la brutal retallada  disfressant-la de “canvi de model pedagògic”, un model “eficient” en què fer molt més amb molt menys era possible, un model que es podia permetre l’acomiadament de milers de professionals i una davallada espectacular dels recursos per a l‘educació. Ha gosat justificar la seva política parafrasejant a l’intel•lectual Albert Einstein "Si buscas resultados diferentes no hagas siempre lo mismo" (El País, “El curso escolar comenzará con casi 30.000 alumnos más y 3.000 profesores menos” 04/09/12), donant a entendre que l’educació pública “patia” un excés de recursos mal utilitzats i mal repartits que s’havia de “racionalitzar”.

La Consellera, en el seu intent de justificar la seva política d’acomiadaments en l’educació, tampoc ha dubtat a culpabilitzar els professionals. Ha declarat obertament que si no s’aconsegueix un bon nivell educatiu no és per les retallades, sinó per la qualitat del professorat, que és “millorable”…”No ens podem encallar en les ràtios o les recursos, la qualitat real la determina el docent” (El País, “Cataluña, a la cabeza en fracaso y abandono escolares”,  05/09/12).

Després de dos anys de “racionalització”, Catalunya està a la cua d’Espanya i d’Europa en resultats educatius (el 21’8% d’alumnes d’ESO no arriba a graduar -som la segona comunitat amb l’índex més baix d’aprovats a la secundària, després de València- i, dels que arriben a aprovar la ESO, el 26% decideix no continuar amb el Batxillerat o l’FP , un percentatge que a Europa només és superat per Malta i que hauria de ser d’un 15% l’any 2020, si es vol complir amb l’estratègia europea d’educació). La veritable realitat és que no hi ha ni un sol expert, ni aquí, ni arreu d’Europa, que no hagi associat les retallades amb l’empitjorament de l’èxit escolar.




TIPUS CENTRE

PLANTILLA 2011-2012

PLANTILLA
2012-2013
DIF.
ESCOLES
34.282
32.763
-1.519
INSTITUTS
27.277
26.239
-1.038
INSTITUTS ESCOLA
680
685
5
S. EDUCATIUS
1.306
1.241
-65
ADULTS
1.073
1.070
-3
IOC
114
115
1
Total
64.732
62.113
-2.619
 


Els estralls en les plantilles docents estan vinculats directament a l’increment lineal de la jornada lectiva dels docents de primària i de secundària, així com a l’augment de les ràtios a les aules i la no reposició del personal que es jubila. El percentatge de professorat sempre ha decrescut més que el d’alumnes, però des de l’any 2011 –data en què es va publicar el primer acord de govern de mesures excepcionals en matèria de personal docent no universitari-, el desequilibri entre l’increment d’alumnes de l’escola pública i l’increment de les dotacions docents necessàries per atendre l’alumnat en condicions de qualitat, s’ha disparat exponencialment, amb dades de creixement negatiu a les plantilles docents.

Curs

Nombre  d’alumnes

%

Nombre de  professors

%
2007-2008
716.438

62.505

2008-2009
752.601
+5,05
64.972
+3,95
2009-2010
782.000
+3,91
65.280
+0,47
2010-2011
806.439
+3,13
65.744
+0,71
2011-2012
838.408
+3,96
64.732
-1,54
2012-2013
861.280
+2,73
62.113
-4,04
2013-2014
¿?
¿?
¿?
¿?
 
Font: Resolucions de plantilles publicades al DOGC per al cursos 2011-12 i 2012-13






Què passarà el curs vinent ¿?

Les xifres que hauran d’ocupar la darrera filera del quadre són decisives per a l’educació pública del país. Ara són els partits polítics que han de concórrer a les pròximes eleccions de Catalunya els qui han d’explicar com posaran aquestes xifres. La direcció que ha pres l’acció de govern de la consellera Rigau la coneixem prou. S’ha empès l’educació pública de Catalunya a una situació insostenible, incompatible amb un sistema de qualitat que garanteixi la igualtat d’oportunitats i la cohesió social. La massiva manifestació convocada pel Marc Unitari de la Comunitat Educativa, per la dignitat i la qualitat de l’educació pública, és una clara evidència d’aquesta realitat.

El professorat és molt més que una qüestió de “números” 

Qualitat de l’educació i condicions de treball del professorat són dues variables de relació directa. Les condicions en què s’ha de fer de docent a Catalunya s’han degradat espectacularment: més hores de feina, més alumnes per aula, menys reforços, menys especialistes, substitucions no cobertes, davallades salarials, greu retallada de la protecció en situació de malaltia, jornades i salaris retallats per fer la mateixa feina...Els professionals anem més a precari cada dia i, amb nosaltres, la qualitat de l’educació...


SI NO ELS ATUREM, NO S’ATURARAN! 

PARTICIPA, ORGANITZA’T, MOBILITZA’T  AMB CCOO!!!



I el #14N, vagageneral!





PDF (+)


Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada